• I did it again?!: Klotter med tom hjärna...

    I did it again?!

    Bebis 2 är på G och massor av tankar florerar, skillnader på hur man blir behandlad nu mot då. Nu är jag 10 år äldre och ställs inför andra frågor... Jag har andra funderingar nu & kommer att beta av en hel del olika saker som hänger ihop med graviditet, barn och sådana saker...en mammablogg helt enkelt!

    Thursday, May 03, 2007

    Klotter med tom hjärna...

    Just det, efter spankat min kändis bm ang att det blev en miss ang det här med uteblivna indigo samtalen och med tanke på att jag har typ 2 veckor innan vi har en leverans och man börjar få lätt dödsångest!(fast jag e glad mitt blodtryck är nu mer 120/75...normalt mao..ja, för en giraff som alltid haft lågt dvs)

    Orsak att det icke blev indigo: mnja...BB har en version & BM en annan, kvalificerade undanflykter impar icke på mig, inget är försent förrens den dag jag ligger på bordet och leker besatt enligt min åsikt!

    Så återigen fick jag den här lappen "förlossningsplan"...och lika blank i skalleponken är jag. Det blir ju ändå aldrig som man tänkt sig & mkt handlar om vilken personal man kommer att få och om "knarket" funkar som det ska! Fick nån lapp, så jag ska passa på att reda ut något...och jag gör det här först, så kan jag kopiera texten sen...så förbered er på lååångt inlägg! Här kommer frågorna:

    Beskriv hur du upplevt graviditeten:
    Handikappad kan samanfatta det hela med tanke på extremt lågt blodtryck och nada ork, konstant yrsel & svimningsanfall typ! Vaddå göra kunna något?! (dock efter akupunkturen så vart livet lättare & smärtorna färre)Enklare än första pga minimalt illamående & inte ligga-på-lungan bebis den här gången!

    Beskriv vad du har för bild av förlossningen/amningen:
    Låt oss säga SMÄRTA, låt oss säga ILLAMÅENDE...låt oss säga GALEN! Det täcker väl en förlossning?! Hm...men visst önskar man sig en gudomlig förlossning när man krystar med ett leende på läppen och utan smärta men...lala land ligger ej så nära! Amningen? Amen detta tjat om amningen...sist funka det med att langa en patte i gapet och sen kvida?! Ska det va skillnad nu eller?!

    Om du är omföderska, beskriv din förra upplevelse. Vad var bra, mindre bra eller dåligt?:
    Ungefär ett A4 ark kan jag skriva, men vi kortar ned det till IDIOTER! *S* Ja, det var ingen dans på rosor! Bra-kom in till BB!
    Mindre bra- att barnmorskorna uttalade sig om hur mkt jag kände "du är bedövad" medans man själv höll på dö av smärtor!
    Dåligt- En stressad & tuggumituggande narkosläkare lägger en ryggmärgsbedövning under en värk, samtidigt som han vråla ligg still?! (Pröva själv karlfan medans jag rycker dig i bananen & leker nötknäckaren!!!)
    Och följdaktligen sätter han den fel,punkterar ryggmärgen och jag tillbringar lång tid som totalförlamad kan ej vare sig gå på muggen eller amma. Hade ingen bedövning under förlossningen...så de där bm förtjänar en spark i röven med sitt "du kan inte känna ngt, du e bedövad". Sprängas innifrån fick en ny betydelse!

    På vilket sätt har du förberett dig inför förlossning,amning & föräldraskapet?:

    Ööh...låt oss se, förlossningen har jag tjatat om indigo, men blev avfärdad typ med att det var försent, bm sa att bb ljög för skydda sig själva för de har mkt att göra?! Så...visst jag vet gången, men känner mig knappast lugn för jag vill se över olika alt. med smärtlindring.
    Amningen var aldrig ett problem & ser det ej som att det ska bli så. Föräldrarskapet?! Ja, det har sin gilla gång och man får planera & prioritera efter hur det kommer bli med bebben. Det kommer finnas överjävliga dagar, det kommer finnas gudomliga dagar & det får man deala med sunt förnuft! Vad mer kan man säga just nu, egentligen?! Carpe diem...eller *S*!

    Dina tankar kring smärta & ev. smärtlindring?
    Ja...kan jag få ett redigt snack om det nu eller ska det komma under förlossningen, med tanke på att det är sk. "försent"?! Jag vet att det gör satont, jag vill inte ha en ryggmärgsbedövning med en trolig förlamning efteråt (hur stor nu chansen är, så tänker jag INTE ta risken!Basta!!!)Så vilket knark är att rekomendera? Hur mkt smärta bör man uthärda utan att få damp?

    Vad behöver du för att kunna känna dig trygg?:
    Hm...en tung hypnos under förlossningen & att den inte blir som innan?! Resten är väl ingen fara på taket. Inga stressiga besserwissers på förlossningen om jag inte ska bli riktigt förbannad och vägra föda hahaha.

    Är det ngt speciellt som du vill informera/delge din barnmorska?:
    Uselt med tanke på utebliven indigo, usel information i tidigare stadium ang. samtal om smärtor & konstant bli refererad till amningskurser & annat onödigt och irrelevant för min del! På vilket annat sätt borde jag ha agerat för att komma på indigo? Borde jag nakendansat med plakat istället??

    Hehe...ja, nu är detta ju inte exakt ordagrant vad jag kommer klottra ned i min lilla plan. Men kritiken kvarstår & jag skiter i vem som ska bära hundhuvudet för att jag inte fick mina samtal som kanske skulle lugnat mig en aning, det hjälper inte mig ett smack. Utan nu är goda råd dyra, tiden är knapp och det får bli det bästa av situationen.

    Någonstans så känner jag att det är väl till att förtränga den förra förlossningen, bita ihop och hoppas på att det inte går lika åt fanders den här gången. Men lugn som en filbunke känner jag mig inte än. Men man vet ju hur det går till, så den här gången är man väl mer bered på så sätt & det ska ju vara lättare med den andra förlossningen & jag är glad att jag inte haft 48 timmars förlossning innan.
    Lite nervös över att det gick rätt snabbt sist och att det lär gå snabbare den här gången, så...det blir väl någon smärtfylld timme och sen är det över! Ursh...nä, förlossningar är banne mig inte en dans på rosor & jag lär ju inte känna mig sugen på fler!

    Labels: , ,

    8 Comments:

    Blogger Fluffgubben said...

    Du..allt det som du skrev om förlossningen..för att citera Magnus Uggla : Det skulle du ha tänkt på LIIIIITE tidigare :)

    //Vännen Norman

    8:17 AM  
    Blogger RedAngel said...

    Hmm...sure, men nu blev det inte alls som jag tänkt mig *L*, skulle inte ha fler barn ALLS & sen råka man upptäcka att jaha du så råkade man vara i andra månaden huxflux & hädan efter litar jag inte på preventivmedlen för 5 öre!

    Och den gång jag planerade, så gick det åt helvetia ändå...så...vad ska man säga, det går som det går ;)

    8:46 AM  
    Blogger Fluffgubben said...

    Jag säger bara CELIBAT :)

    //Norman

    9:40 AM  
    Blogger RedAngel said...

    *S*...kanske det, men hur kul verkar det vara på en skala?!

    Och...HUR funkar det? Sitter man på händerna & petar ur ögonen för att slippa frestelser? Kanske fixar en koja i skogen eller?!

    Naah...i teorin kanske det funkar, i praktiken...ett tag kanske! Eller vill herrn avslöja sina bästa tips *S*, eller är det den andra halvan jag bör fråga?

    3:13 PM  
    Blogger Unknown said...

    Vad är indigo???Ehhh jag HAR fött barn men har inte en susning om vad indigo är..

    Åhhhh fy fan..Din förlossning slår "minnäradödenupplevelsesom kallasförlossning" med hästlängder...

    Men
    Jag kan faktiskt rekommendera sterila kvaddlar...efter dem blev jag kompis med hela världen..ehh eller nåt *S*

    10:39 PM  
    Blogger RedAngel said...

    Det var ungefär min reaktion när jag hörde det för första gången :) men det är typ samtal där man får mer kött på benen ang. förlossning med allt om smärtlindring, skräck & planering.
    De klottrar ned & sen så finns det på bb & man kan (förhoppningsvis) bli lugnare av att ngn bankar in i skallen att det KAN ju bara inte gå som sist *S*!

    Om jag fattat det hela rätt så är det en person med både medicinsk kompetens och lite "terapi". För alternativet var en kurator utan medicinsk kompetens & det kände jag bara var som att spilla mjölk, det som har hänt har hänt, men för att inte uppleva same shit så tar man indigo eller aurora samtal!

    *L*...mnja, allas förlossning är ju olika "näradöden" draman & jag har många i min närhet som haft värsta skitförlossningar med div. trauman efteråt. Så din var nog scary enouhg ändå ;) (vad hände btw *nyfiken*)

    Hört att kvaddlar ska göra SATONT?! Min bm sa t.o.m att hon nog inte skulle rekomendera det?! Men det heter no pain, no gain hehe...så det är väl vad som tillhör?!

    2:15 AM  
    Blogger Unknown said...

    Ja min var inte kul...

    ont som fan men fick bara lustgas som de "glömde" att koppla in..Felstucken epidural (precis som du) en barnmorska som jag inte förstod (dansk tror jag) som dessutom missbedömde grovt hur öppen jag var när hon satte igång eländet..hoppsan liksom....

    Vildingen kom med en ruskig fart,han hade navelsträngen 4 varv runt halsen och var blå och jag blödde som en gris och maken satt brevid med en kladdig vilding i famnen medans jag hade 7 läkare över mej för att stoppa blödningen..Pust vilken pärs det var och jag fick ligga i flera timmar med dropp och fick nytt blod..Torskade 1.8 LITER på bara några minuter

    Jag ska ALDRIG föda barn igen...

    Kvaddlar GÖR as-ont att få men sen..ahhh god in heaven vad skönt det var..Men det är väl individuellt om vilken bedövning som passar en själv..

    2:25 AM  
    Blogger RedAngel said...

    Nämen guuud...URSH!!! Vilket trauma för livet, förstår att du INTE vill ha fler efter den där behandlingen! Personligen så tycker jag DIN förlossning var värre *S*...och jag skulle aldrig våga föda utomlands just pga språket, man vill FATTA vad som händer!

    Ibland undrar man vad fan som felas med de som jobbar på förlossningen, hur de kan klanta sig & hur ofta det egentligen händer. De sa att det var vanligt att man kan bli förlamad efteråt...men inte har jag hört EN ENDASTE förutom jag som råkat ut för det?! Så...dum som jag var anmälde jag dem inte! Too young, to stupid!

    För jag har hört fler som haft galna förlossningar än normala. Syrran min höll de på ta död på med kejsarsnitt, jag höll på svimma när jag såg henne.
    De gav inte henne blod & hon förlorade mer än dig, så när jag såg henne...amen shiiiit vågade inte säga ett ljud hon såg mer död än levande ut! Hennes kid höll oxå på dö, han var så svag & hade massa probs.

    Så om man har en normal förlossning så ska man vara jävligt glad & tacksam, jag skulle aldrig tex våga föda hemma...det här med komplikationsfria förlossningar...mnja det verkar vara mer sällan som det händer!

    3:07 AM  

    Post a Comment

    << Home

  • Adriart´s