• I did it again?!: Viktuppgång med pompoms ;P

    I did it again?!

    Bebis 2 är på G och massor av tankar florerar, skillnader på hur man blir behandlad nu mot då. Nu är jag 10 år äldre och ställs inför andra frågor... Jag har andra funderingar nu & kommer att beta av en hel del olika saker som hänger ihop med graviditet, barn och sådana saker...en mammablogg helt enkelt!

    Sunday, April 22, 2007

    Viktuppgång med pompoms ;P


    Jag har gått upp 18 kg WOHOOO!!! Helt sanslöst...jag har fettat på mig *L*, men varför kan jag bara skåda dessa viktuppgångar då jag är gravid?!

    Mnja...asså nu menar jag inte gravidkilona som är ungefär 12 kg enl. en liten tabell jag hittade. Utöver dom kilona så har jag gått upp ca 6 kg "själv" ungefär! Så mao den förra graviditeten så gick bara jag upp ca 18 kg totalt?! Märks att det är skillnad på då & nu?!

    Wow...i hela mitt liv...(vuxna iaf) har jag maxat gått upp ett helt kilo och vart skitglad då! Och min pessimistiska dietist försökte få mig att tro att jag INTE gått upp ett gram själv! Började ju märka att mina "vanliga" jeans inte liksom kom över låret så där smidigt längre.

    Fan...kom & tänka på...mina kära två par sprojlans fornarina som jag köpte preciiiiis innan jag blev gravid...skit, dom kommer jag ju inte kunna ha nu ens med tvång, liggandes & sprattla på sängen med "blöta upp midjan" tricket?! Men då blir väl syrrorna glada antar jag, efter som de fick LÅNA dem under tiden (så de små liven kunde töja ut dem en aningens i midjan *stööön*)

    Nu ska jag nog föra en matbok, för att skåda vad mer det är som fått upp mina kilon...iofs är käka jordnötter nytt, dock har jag ju alltid svullat chips & dipp...hm...kan det vara smoothisarna på färsk frukt? Det grönsaks glada jaget som plötsligt finns? VAD har fått mig öka?!

    Kan ju inte påstå att jag direkt hållt den glutenfria dieten, men tänker väl mer på att försöka undvika (låter skitfint när jag ljuger så bra *S*)...öööh mnjaha...lite saker ibland, får väl en såndär pekpinne smälld på fingret...men äsch är ju gravid som undanflykt även om dagarna är räknade nu.

    Är väl viktigare att man har aptit & är mätt?! Eller...mnja...ursh nä jag VÄGRAR ha dåligt samvete hahaha...men jag har iaf lite nya glutenfria produkter jag testat & gillat...alltid något framsteg kanske?! Ska snart testa någon majs-pasta grej, testat spröda majskex med *host* tacco geggaost (som lactos/gluten intolleranta ska ge blanka fan i visserligen).

    Ett nytt lustigt fenomen: Jag har fått hår på magen (ludd) har aldrig haft det innan & hoppas det LOSSNAR sen (precis som babyhår)...men när jag rakar benen så tar det en heeel vecka innan det växer ut?! Att vara gravid är väldans konstigt ibland, kroppen freakar ut tydligen och har nada hårkoll *S*!

    Hmm...har jag mer att tillägga? Jo, jag gillar citrus tandkräm (somebody kill me now, alla tycker den är äcklig men inte jag?!)


    And now...viktlistan...

    En del av kvinnans viktökning under graviditeten består av:
    Barnet - cirka 3,5 kg
    Livmodern - cirka 1 kg
    Moderkakan - cirka 1 kg
    Brösten - cirka 1 kg
    Fostervatten - cirka 1 kg
    Vätska i kroppen - cirka 2 kg
    Ökad blodmängd - cirka 1,5 kg
    Fettdepå för amning - cirka 1 kg

    "Om din vikt var normal då du blev gravid, är en viktökning på cirka 12 kg tillräcklig. Var du däremot underviktig gör det inget om du ökar 16 kg, medan 6 kg är tillräckligt om du var överviktig.Större viktökning kan bero på stor aptit, och överflödiga kilon i form av fettvävnad kan vara svårt att bli av med. Det kan dock också tyda på att du har mycket vätska i kroppen. Det kan i sin tur vara ett av tecknen på begynnande havandeskapsförgiftning."

    Labels: , , , ,

    2 Comments:

    Blogger Unknown said...

    Jag vet inte om jag vågar säja dtta men here goes..jag gick upp exakt 13 kg...Dvs vad bebis vägde...Och då svullade jag rätt rejält ändå...Förvisso isglass (döden för tänderna vilket kostade multum hos tandis)

    Grannen hemma gick upp 35 kg...När hon frågade mej om viktuppgång och förlossning så ljööög jag..

    ha det bäst

    4:16 AM  
    Blogger RedAngel said...

    Äh vaddå...*S* låt mig behålla mina illusioner!
    Nä, men med sonen gick jag upp över 30 kg & det jag gått upp nu är ju nada i jämförelse.

    Men jag märker att jag är inte lika benig som innan, så viss uppgång är det... titts n´ass går ju inte att kolla på, men ansiktet, min fd beniga bröstkorg & mina armar...där märker jag skillnaden samt att mina händer inte är lika beniga längre.

    Den här gången är jag inte så svullen, sist va fötter & ben mer "vattniga" men inte denna omgång!

    Jag HOPPAS få behålla det...så därför måste jag nog klottra mig en mat-dagbok för att skåda skillnader.

    Fast jag vet att jag käkar nyttigare nu hehe & mer till frukost...så det har nog påverkan. Man slarvar ju mer när man inte är gravid...är inte lika "nyttig".

    7:47 AM  

    Post a Comment

    << Home

  • Adriart´s