• I did it again?!: Gör det något om jag flippar nu, eller?!

    I did it again?!

    Bebis 2 är på G och massor av tankar florerar, skillnader på hur man blir behandlad nu mot då. Nu är jag 10 år äldre och ställs inför andra frågor... Jag har andra funderingar nu & kommer att beta av en hel del olika saker som hänger ihop med graviditet, barn och sådana saker...en mammablogg helt enkelt!

    Monday, May 28, 2007

    Gör det något om jag flippar nu, eller?!

    *OMG* Nu har jag orsakat mig själv en högre puls...lättare skräck!!! Jag surfa runt lite och läste om igångsättnings proceduren...amen sheit rädda mig någon!!! Kanske dumt att läsa ehe...men hellre förberedd på vad som komma skall än att sitta där & svimma sen! Gå över tiden va...fyfan vilket öde, nu är jag väl i vecka 42...fast egentligen, vem vet hur det stämmer med tanke på p-piller & den här gången fanns det ju faktiskt inga självklara datum att beräkna sig efter!

    Nu har mina bägge ben iaf svullnat till, haft ont i ryggen idag & även tittsen har svällt till lite mer (snälla säg att det är tecken på att det är på G nu innan mitt hår står rätt upp)!

    Här är infot som får mig att snörvla nästan...jag vill inte vara med riktigt längre, kan man ångra sig nu eller hahaha?! Nä men ärligt...inget trevligt öde alls! Read and die:

    Så här går en igångsättning till
    När kommer in till förlossningen tar en barnmorska och ibland en undersköterska emot er. De kontrollerar fostrets hjärtljud med en så kallad CTG–apparat. Läkaren undersöker därefter livmoderhalsen för att se hur mogen den är. Utifrån dessa kontroller och din hälsa gör läkaren en bedömning hur förlossningen ska sättas igång.

    Hur lång tid tar det?
    Kvinnor reagerar olika på de olika metoderna. Det går aldrig i förväg att veta hur lång tid din förlossning kommer att ta. Ibland kan det dröja upp till två dygn från igångsättningsstarten till förlossningen startar.
    För förstföderskor tar dessutom själva förlossningen ofta längre tid än för flerföderskor, oavsett om du blivit igångsatt eller inte.

    Olika metoder
    De olika metoderna används utifrån varje kvinnas individuella situation. Ofta behöver man kombinera de olika metoderna.

    Tabletter och gel
    Om livmoderhalsen är omogen får du en salva eller en tablett med utmognadshormonet prostaglandin som förs upp i slidan. Det fungerar så att livmoderhalsen gör sig startklar för värkarbetet. Vanligtvis fortsätter man sedan med ett hormonstimulerande dropp. Sedan kan förlossningen fortsätta på vanligt sätt.

    Hormondropp
    Värkstimulerande dropp ges om din livmoderhals är mogen. Droppet innehåller hormonet oxytocin som ges i armen.
    Dropp kan även ges när förlossningen och värkarna satt igång om värkarbetet inte är tillräckligt effektivt eller om det avstannar på grund av trötthet eller smärtlindring. Det används även vid förlossningar som satt igång helt av sig själva men där värkarbetet avstannat.

    Ta hål på fosterhinnorna
    Ett annat sätt att sätta igång en förlossning är att ta hål på fosterhinnorna. Hålet görs antingen med ett instrument som liknar en liten virknål, med skalpelektrod eller ett finger. Fostervattnet rinner ut och barnets huvud sjunker ned och pressar mot livmoderhalsen. Det gör att värkarna sätter igång av sig själva precis som när vattnet går av sig självt.
    Det varierar hur lång tid det tar från det att hinnorna spräcks till att värkarna sätter igång. Ibland behöver man komplettera med värkstimulerande dropp. Metoden gör ofta att sammandragningarna blir häftigare.

    Svepa hinnor
    Barnmorskan lossar med sina fingrar hinnsäcken som barnet ligger i från livmoderväggens nedre del. När man sveper hinnor kan förlossningshormonerna komma igång.

    Ballongmetoden (Bardmetoden)
    Ballongmetoden innebär att man för in en slang, med en specialballong fäst i ena änden, genom livmoderhalsen och upp i livmodern. Sedan fylls ballongen med koksaltlösning. Ballongen trycker i sin tur mot livmodermunnen som då får igång förlossningshormonerna. På så sätt kommer värkarna, och modermunnen öppnar sig. Slangen ramlar sedan ut av sig själv när modermunnen är öppen tre till fyra centimeter.
    Ofta får man sedan ett värkstimulerande dropp för att värkarna ska gå igång.

    Nackdelar med igångsättning
    Om du blir igångsatt kan det leda till att förlossningen tar längre tid. Det är svårt att ställa in mängden hormoner. Det i sin tur kan göra att livmodern drar ihop sig och man får så kallade pinvärkar som inte leder förlossningen framåt. Värkarna kan också bli för häftiga och täta så kvinnan inte får någon paus i sitt värkarbete. Det i sin tur kan resultera i att syretillförseln till barnet blir sämre. Varje kvinna är dessutom unik och reagerar olika på hormoner. Detta kan vara svårt att förutse.
    Ibland kan komplikationer, som uppstår i samband med en igångsättning, leda till att man måste göra ett akut kejsarsnitt. Det är vanligare med akut kejsarsnitt vid igångsättning än när kroppen själv får sätta igång förlossningen. Man kan undra varför man över huvud taget sätter igång en förlossning, men tas beslut om igångsättning görs det för att fördelarna ändå överväger nackdelarna. Då är det ett positivt ingrepp.

    Ibland fungerar inte igångsättning
    Om igångsättningen görs innan kroppen är redo kan det ibland krävas upprepade behandlingar innan förlossningen verkligen startar. Om förlossningen inte sätter igång efter upprepade försök kan det bli tal om kejsarsnitt.

    Men HUR kul lät det där på en skala?! Ta helvete, som mormor brukade säga :S nä...nu måste den hoppa ut själv, det här vill jag inte vara med om! Herre gud kan man verkligen inte få EN endaste normal förlossning?! Ska allt bli trauman för livet eller?! Om jag ska ha fler barn sa vi...jo visst, varför bröt jag mot min regel: Om man kan beställa dem på posten?! Fan fan fan!

    Labels: , ,

    6 Comments:

    Blogger Unknown said...

    Iiiiiiiiiihhhhhhh!!!

    *skriker av fasa*

    Fyyyy fan....Fyyyyyyyyy!!

    Jag ska ALDRIG mer ha barn..never ever....

    Läs det högt för magen så kanske den kommer ut i frivilligt i stället för att få en virknål i huvet...

    Ouhhhcch

    8:03 AM  
    Blogger RedAngel said...

    Men eller hur, kan man få mer panik än så här?!
    Man ska inte bryta ett vinnande koncept...keep your legs crossd, do always remember your first birth, order a child on the net IF you get alzheimers!!!

    Så...det var hur jag levt livet innan, det funkade skitbra!
    Jag har försökt tala förstånd med navelocupanten men nejnej...låt mig börja hyperventilera, låt mig sköljas över med alla nålfobier...låt mig dö mentalt!!!

    Antingen är bebisen obstinat, stendöv eller allmänt diabolisk...förstååår den inte vad som väntar? Har jag en blivande fakir på jäsning??? WHAT WHAT WHAAAAT?!

    1:08 PM  
    Blogger Superquinnan said...

    okej, jag läste faktiskt inte det där.. Av förklarliga skäl. Förstår att du får panik. Större tuttar också?? Oh my god. Näe, jag vill INTE Gå över tiden. Har E kupa redan....Näe, din bebbe komemr komma av sig själv (vad ska man annars säga?...). När får du inte gå längre över tiden då?? Shit!!! Måtte Mini titta ut i tid!!

    11:20 PM  
    Blogger RedAngel said...

    Nej, du bör icke läsa om du inte ska hetsa upp dig själv & orsaka dig själv mer skräck...det räcker med en vanlig förlossning första gången, allt man tänker på då & man vet inte exakt hur det kommer ske!
    Gå över tiden är okej...gjorde med sonen oxå ett par dagar, men när det drar ut så här mkt så känns det inte okej när man plötsligt ska stå framför de uppräknade alternativen...DÅ är det skräck!

    Jag har till helgen på mig ungefär vad de sa i telefon (men ska först ta ultraljudet), är den inte ute tills söndag så tar de saken i egna händer. Jag kan då räkna med en bebbe typ 3juni?! Är väl första gången man kan få ett benhårt datum bara så där!?!

    Men än har jag ett par dagar kvar...jag hoppas det blir i sista stund, känner inte för ha folk grävandes i muffsen på en & laborera med både händer & pinaler! Gillar knappt ens gyns tallande!

    11:56 PM  
    Anonymous Anonymous said...

    Nu tror jag att det är så att det faktiskt har hänt nåt! *s* Hoppas du ligger där och "snusar" bebis nu. Förväntar mig en trevlig berättelse sen... Usch nu är det snart min tur, helt sjukt hur man känner att ena sekunden vill man bara ha det avklarat för att i nästa bli rädd! Kram

    4:49 AM  
    Blogger RedAngel said...

    ja du har så rätt, något har hänt *L*...mina hormoner är på en tripp & jag ska väsa av mig ett inlägg!

    7:35 AM  

    Post a Comment

    << Home

  • Adriart´s