• I did it again?!: Blodprover och forskning ang Downs Syndrom

    I did it again?!

    Bebis 2 är på G och massor av tankar florerar, skillnader på hur man blir behandlad nu mot då. Nu är jag 10 år äldre och ställs inför andra frågor... Jag har andra funderingar nu & kommer att beta av en hel del olika saker som hänger ihop med graviditet, barn och sådana saker...en mammablogg helt enkelt!

    Tuesday, February 06, 2007

    Blodprover och forskning ang Downs Syndrom

    Läste i DN idag att kvinnor i regel inte känner till att man kan göra KUB tester eller sk. NUPP så vida de ej kommer från Danderyd?! Hmm... ja det beror väl på vilken mödravård man vänder sig till och hur pass påläst man själv är. Man kunde även läsa att blivande mödrar sällan erbjuds detta utan måste själva fråga efter det.

    Det är väl för jävligt att man erbjuds göra fostervattenprover, som det finns risker att få missfall av än att välja detta mer ofarliga alternativ. Men det är sant, jag erbjöds att göra NUPP test av min barnmorska fast jag ej fyllt 35, direkt när vi pratade i telefonen för att boka upp första mötet. Men kanske just för att jag går hos MamaMia och de har ett samarbete med danderyds sjukhus(?!), för vänninan som går hos vanliga MVC fick erbjudandet om att göra fosterprovet när hon fråga om att kolla risken. Jag rekomenderade henne att direkt ändra och be om nupp i första hand, eftersom jag känner ett par som fick missfall just pga foservattenprovet och hennes barnmorska blev sur till råga på allt men tog sig saman och bökade om så hon fick göra nupp!

    Det är ju stört att barnmorskor inte uppdaterar sig om att det finns modernare tester som är helt ofarliga, istället för att rekomendera något som KAN riskera fostret, speciellt då man passerat 40-års gränsen och troligen har ökade risker! Jag tycker det verkar vettigare att först ta KUB/NUPP-test och sen gå vidare med fostervattenprovet om det visar sig vara förhöjda risker!

    Och faktiskt så på http://gravid.se (kolla vecka 12) när man kollar graviditets-kalendern så just när man är i de veckorna som man kan ta testet så står det faktiskt att man kan begära NUPP test och en beskrivning hur det kan gå till.

    Och vad gör man på en NUPP test? Man tar ett blodprov ca 5 dgr innan man har tid till ultraljudet på sjukhuset, sedan kollar de nacken på bebben...det har något med vätskan i nacken att göra som de avläser...nackuppluckring tror jag de sa, sen matar de in uppgifterna från blodprovet och får en riskkalkyl om barnets chanser att ha downs syndrom och man får svaret omgående, det är ju ändå en miljon frågor som surfar i skallen på en när man är gravid...så kan man åtminstånde lugna sig på den punkten.

    Men testet är inte idiotsäkert, vad som nämns i artikeln i dn så har ett barn felaktigt diagnostiserats som downs, men föddes utan & ett fall var normalt men föddes med downs. Men jag tycker att har man chansen att kolla i förväg, så ska man nog göra det så man kan förbereda sig mentalt på vad som väntar. Det blir ju en mindre chock om man är förbered. Och eftersom jag känner ett par som fick den stora chocken vid förlossning så tycker jag helt klart att det är värt att kolla.

    Det konstiga är att i usa så kan man ta testet från vecka 8 fram till v36 enl. artikeln, för här i sverige säger de att man inte kan ta det förrens fostret är 44 m.m tror jag det var och i regel är detta runt v.12-13?! Men jag antar de har olika dataprogram och att vi ligger lite efter i denna forskning?!

    Labels: , , ,

    0 Comments:

    Post a Comment

    << Home

  • Adriart´s