• I did it again?!: Ung mamma...troligen värdelös?!

    I did it again?!

    Bebis 2 är på G och massor av tankar florerar, skillnader på hur man blir behandlad nu mot då. Nu är jag 10 år äldre och ställs inför andra frågor... Jag har andra funderingar nu & kommer att beta av en hel del olika saker som hänger ihop med graviditet, barn och sådana saker...en mammablogg helt enkelt!

    Thursday, February 22, 2007

    Ung mamma...troligen värdelös?!

    Tss...blir irriterad när jag läser citys nya artikelserie som de verkat utveckla ang ämnet unga mammor. Men vad klassas som ung mamma och vad klassas som fördommar?! Jag var 24, men folk tog mig för 15...nästan så man hade lust att veva med leg bara man satte sig på tunnelbanan och råkade få gamla kärringar som sällskap. De rynkade på näsan och högljut diskuterade de fallna tonåringar som gjorde sig på smällen, gärna menande blickar åt ens håll?!

    Och att höra stackars lilla du?! Men vilken stackare? Snarare dom med sina korkade åsikter som det var synd om, eller möjligen de tjejer som verkligen inte är mogna för att skaffa barn...om de nu är 15 eller 50 är faktiskt ingen skillnad. Jag tycker det är läskigare när man hör att kärringar i 60 årsåldern (mest utomlands då men ändå) och därikring går och skaffar barn, DET om något är oansvarigt...snart är de senila eller döda och barnen har knappt nått den ålder att de klarar sig själva. En ung mamma kommer ju finnas med länge i livet hos sitt barn...om det nu inte skulle ske något som rykte bort henne i förtid.

    Antalet tonårsföräldrar har stadigt minskat, med några undantagsår, sedan 1980-talet. Omgivningens negativa syn påverkar tonåringarnas beslut. - De flesta som får barn är runt 30 år och tonåringarna vet att de kommer att skilja sig från mängden och riskerar att bli utanför, säger Cecilia Ekéus, barnmorska och forskare på Karolinska institutet. Många gravida tonåringar har råkat ut för barnmorskor som förutsätter att graviditeten ska avbrytas. Och de unga föräldrarna kämpar hårt för att bli accepterade. city

    När jag var gravid, så var det mest mammor i 40+ åldern i min "grupp" och de var mer handfallna och förvirrade kring allt från att byta blöja till hur man håller ett spädbarn, såg dumma ut när barnmorskan sa att man ALDRIG får lämna ett barn på skötbordet & de FRÅGADE varför... det som är det mest basala, det som en själv fått lära sig på hemkunskapen ÅR tidigare?! Jag tittade chockat på dessa mammor, vad var det för fel på dem...var de verkligen så förvirrade eller?! Och sedan läser man att ju yngre mamma desto större risk att barnen ska skadas, eftersom unga mammor är mer öööh vilda?! Den lilla professorskan borde ha gjort sin studie i min grupp, tror siffrorna hade visat på annat!

    Jag tror inte att ålder spelar någon större roll, det är snarare om du verkligen förbereder dig och tar reda på vad det innebär och kunna inse hur ditt liv måste förändras, precis som när man skaffar en hund så måste man ha rutiner, veta hur man dresserar den och att man måste gå ut antal promenader, inte kan sticka hur som helst & semester ska planeras?! Same same but different!

    Genomsnittsmamman är tydligen 29, så då faller jag under unga morsor kategorin och deras olyckskraxande känner jag inte igen alls...för mig har det inte vart en sådan svår omställning eller att jag var för vild så mitt barn hade fler skador och utsattes för högre risker. Den "farligaste" olyckan som krävde akut vård var när han hoppade rätt in med pannan i sängbordet och fick ett litet jack som plåstrades om...det behövdes inga stygn, den som led mest av traumat var jag...jag fick en smärre chock av blodet medans han sen ville ha en glass?!

    Jag har aldrig slängt han i vattnet och försökt tvångslära han simma som jag sett fler äldre föräldrar göra eller som den mogna mamman i sommras som lät sitt spädbarn krypa bakom ryggen på sig medans hon och hennes man fortsatte sola...följde spektaklet och minutrarna tickade iväg, barnet satte i sig stenar & sand, kröp mot sopptunnan och skulle precis stoppa en bit folie i munnen när en annan mamma grep in före mig och började plocka ut sakerna...ungen hade en glasbit i munnen också. Till råga på allt så hade de inte ens vett att smörja in barnet med solcreme.

    ...Och så läser man en insändare som känner fler 40 åringar som skulle va bättre mammor än de 25 åringar hon/han känner?! En sak folk glömmer att ta i beräkningen är att folk förändras iom graviditet och förlossningen, så det kan sluta tvärt om. Det är ju inget ovanligt...hur ofta har man inte hört den "när de fick barn så..."

    Så varför ska det svartmålas direkt och klankas ner om det är en yngre mamma, varför utgår man direkt från att det går käpprätt åt skogen? Äldre mammor blir inte utsatta för samma taskiga syn från samhället och inte heller påhoppade på samma sätt och ve den som ser yngre ut än hon är...dom får direkt på pälsen. Stod om en tjej på 33 som fick höra att hon tillhörde tonårsgraviditeterna av några byggisar??? Och vad fan hade byggisarna att snacka om egentligen, tänk om man gick förbi dem och klanka på deras yrkesval? Ja...lallare som inte pallade läsa upp betygen så de fick kontorsjobb..säkert svartjobbande polacker tex?! Är det ena bättre än det andra?!

    Folk har för mycket fördommar och tankar som de borde ta och fundera över vart de kommer ifrån istället och varför man bräker ur korkade saker utan att ens veta vem de bräker till. Och de morsor som tror de är bättre bara för de är runt 40-50....tss, vart fick du det ifrån? Kliv ned från dina hästar bara för du tvättar lego en gång i veckan, har schema på när du andas gör dig inte till supermorsan...It´s only love...som räknas i slutändan ;)

    Men visst är det skönt att vara 30+ nu och inte en endaste käft har sagt något nedvärderande åt mig & min mage...det är en enorm skillnad, man slipper samhällets och omgivningens dumma komentarer, hittils har jag inte kommit hem asförbannad eller käftat tillbaka med någon fin liten dam som tror sig veta något. Inte ens på mvc har jag råkat ut för att glo med speglar & bli kallad för våldtagen eller behöva upplysa att sambon är på arbete, har inte ens fått en blick om man kommer själv eller i sällskap?! DET var det en massa hallå om när jag vänta sonen...man var en tonårsgraviditet utan barnafader...inte förlovad med egen firma, folk verkar alltid leta sensationer och olyckor i förväg *S*!

    Labels: , , ,

    0 Comments:

    Post a Comment

    << Home

  • Adriart´s