• I did it again?!: mötet med dietisten...

    I did it again?!

    Bebis 2 är på G och massor av tankar florerar, skillnader på hur man blir behandlad nu mot då. Nu är jag 10 år äldre och ställs inför andra frågor... Jag har andra funderingar nu & kommer att beta av en hel del olika saker som hänger ihop med graviditet, barn och sådana saker...en mammablogg helt enkelt!

    Friday, January 19, 2007

    mötet med dietisten...

    Mnjaha ja...så hamnade man där då, slutligen. Sitter och dillar om intolleransernas vara eller icke vara och vilken smurfmat man nu skall käka...

    Kontentan av det hela blir att jag never freaking ever kommer att få närma mig vitt bröd...min kärlek...en bas i juggedieten är ju liksom vitt bröd..det ska ju doppas i såser & soppor, man käka meze...förbannade jävla skit celiaki...och min mjölk ryker ju den med...mina kära latte måste förbi lactosfria...återigen...förbannade jävla skit.

    Svar JA, jag känner mig precis som en obstinat treåring, får lust att lägga mig på golvet och råböla...sparka med armar och ben och tjuta JAG VILL INTE, JAG VIIIIIILL INTE!!! *host* men som den mogna kvinna man är snörper man på munnen & klämmer ihop de där tårarna och anfallet. (Tanke..hm man är gravid...då är man ju galen, kan man då kasta sig ut i en obstinat pose och betee sig som en snorunge? Komma undan med att det är en hormonflipp?! Hmm...äh...skit samma! Får snacka med mig själv istället & leka psyko senare...)

    Japp...jag mår skitfint ska ni veta *S*...fast det vore jävligt skönt att lägga sig på golvet & sörja! Blir mer och mer irriterad över vad som hamnar på NEJ listan...jaha...så du menar att alla mina röror på mackan kan jag fetglömma??? Sneglar på min öppna väska där en halväten pressbyrå-macka med vitbröd och skagenröra ligger i den lilla trekantsförpackningen....fan fan fan fan faaaan!!!

    Blir lite småputt som en unge...jaha å hur ska jag bli FET då, jag blänger lite när jag slänger ur mig frågan?! Hon börjar skratta...ja, det är nog inte ofta en dietist råder folk till att börja käka jordnötter och chips...men det ska vara chips utan kryddblandningar (ser för mitt innre hur Souercream-påsen singlar iväg till det svarta hålet...den fina blå färgen glittrar en sista gång innan den sugs in...FAN FAN FAAAAAAN). Jaha...men jag brukar ha DIPP till mina chips rätt ofta, så är det...? Nej, men du kan ju ta och byta gräddfilen mot tex majonäs (??? ÄR HON SJUK ELLER?!) och för den delen så måste du läsa på dippblandningen för den kan innehålla gluten(förbannade kärring...ska det va SÅ noga?!!) och grillkrydda förresten innehåller gluten!

    Vid det här laget är jag snarare apatisk, borta...gone....jag bara ser hur allt jag älskar försvinner one by one...mina flintastekar...grillat kött...tro mig jag grinar nästan, jag älskar kött...grillat kan jag knappt leva utan på sommaren! Ser framför mig hur jag får äta torra köttbitar utan SÅS (jag är såsoman...mitt kött bör surfa på fet sås...) ja...jag ser mina räckmackor få vingar och flyga iväg... nnnjee..förresten, det e majjo på dem...ah men satan det är ju på VITT bröd?! Fan...den flög vidare!

    Frågar om de här glutenmjöl mixerna...försökt mig på att baka med dom...det smakar skit, det blir inte fluffigt och jag är ej happy alls! Ja...man får blanda med massa annat crap, för det som gör bröd fluffigt i jäsningen är ju den här förbannade gluten! Just nu hatar jag gluten, mina tarmar och alla mina matförbud, men vill man inte utveckla tarmcancer eller (som sonen tycker är skitkul att skoja om) sprutbajs (för att ta en barnfras när jag ändå befinner mig i det stadiet) så är det ju bara att lyda! Känna sig slagen, inse att det är lite värre än vad miss obstinat vill få det till!

    WOW...man får käka hårdlagrad ost...coolt, jag hatar hårdlagrad ost & tycker det smakar skit... jag vill hellre ha orgier med fårost, den där leende kossan, boursin vitlöks ost...ostbrickor...texmex ost...men det var satan i gatan att ALLT som är gott ska vara på dödslistan då?!

    Jag liiiiider...men du kan ju fethaja att jag svalde den där mackan med skagenröra snabbast fan när jag var klar...tills jag lagt om kosten så har jag en tidsfrist hahaha...eller hej idiot, släng mackan...men min bebis sa feed me eller så får jag dig att svimma på bussen, så jag svalde snabbare än en orm får i sig en hel mus!

    Så...snart börjar mitt nya liv som 100% glutenfri & extra näringsdrycker...bara smurfmat...torra äckliga glutenfria stenklumpar till mackor, drycker som smakar lika gott som att slicka på en hammare som man doppat i sylt utan socker...ååå vad jag ser fram emot min semester i juggeland nu, nä moster...göm fårosten, ta bort pogacan...din goda banan tårta?
    -Nä, tyvärr men ge mig en jordnöt eller ett chips (observera att chillinötter är på dödslistan...fatta det va) istället så kan jag ha fest?! TVI FAN...!!! Bli bjuden på middag? Eh ja visst...ska bara maila dödslistan åt dig, knåpa ihop något gott på de där resterande..naaaajs?!

    Äh...jag är bara sur *S*....fett irriterad, jag sörjer...och det måste man få göra eftersom det är en livslång diet som gäller hädan efter, finns inga piller man kan ta...man e fuckd for life!

    5 Comments:

    Anonymous Anonymous said...

    Hej.... Jag har med Celliaki och som du antar jag att jag bara mådde apa och kämpade emot och "syndade" som jag kallade det då! Det tog ett halvår innan jag började äta som jag skulle. Mina symtom märkte jag när jag vänta den första sonen (2000), nu har jag ju levt med det i över fem år och börjar anpassa mig. Men det är inte kul med kalas och etc. Du kanske har turen att bo i en storstad??? Det har ju inte jag, utbudet verkar vara mycket bättre där.... ;) Det finns Chilinötter som är glutenfria, men jag minns inte märket.. Hmm Men att dessutom som du drabbas av laktos med, det är min mardröm. Då jag är mjölkoman... Kram

    7:32 AM  
    Blogger RedAngel said...

    Hej, jo jag har ju "turen" att åtminstånde bo i sthlm så man har ju lätt att shoppa käket, har förstått att det är värre om man bor på andra ställen..inte nog med att det är apdyrt...men att inte ens få tag i sakerna...jag skulle DÖ direkt *S*...ja, av ilska! Och japp...här är en till mjölkoman, så jo jag nästan grina när allt mitt goda rycktes undan :S MEN fördelen om man har celliaki är att om man lägger om kosten så kommer man ganska troligt att bli av med lactosen..hade ngt med att tarmluddet är nere nu men så fort man äter dieten och låter det gå ett par månader så KAN man ha turen att det försvinner *hoppashoppas*.

    Och JAAA...jag syndar oxå hahaha men försöker på riktigt nu när jag har alla listor, men...det är knappast gourmandupplevelser & gravid på det, ja...då är man ju extra galen!

    Mitt "upptäcktes" eftersom jag är underviktig & fått bråka i ca 13år med läkare innan de tog mig på allvar, var ständigt trött och råka snubbla på en läkare som insåg att mitt "trendigt smala" som de kallat innan berodde på något annat!

    Och du..jag tar emot ALLA tips, recept och dyl med detta celliaki, för jag är ny & grinig hehe...så man måste ju lära sig! Så har du tips KLOTTRA gärna av dig, lämna länkar...jag är jätteglad för att få reda på ALLT som går!

    Kan trösta dig med: har en kusin i jugoslavien som har celliaki & dom måste beställa från Italien ;) för utbudet är EXTREMT litet där, fast hon har mkt värre än mig, därför har jag haft svårt att greppa detta tillstånd för jag mår rätt bra trots allt...det e bara vikten som ej hänger med, man ser ut som ett aneroxifall NÄSTAN!

    10:02 AM  
    Anonymous Anonymous said...

    Hej.... Jag har med Celliaki och som du antar jag att jag bara mådde apa och kämpade emot och "syndade" som jag kallade det då! Det tog ett halvår innan jag började äta som jag skulle. Mina symtom märkte jag när jag vänta den första sonen (2000), nu har jag ju levt med det i över fem år och börjar anpassa mig. Men det är inte kul med kalas och etc. Du kanske har turen att bo i en storstad??? Det har ju inte jag, utbudet verkar vara mycket bättre där.... ;) Det finns Chilinötter som är glutenfria, men jag minns inte märket.. Hmm Men att dessutom som du drabbas av laktos med, det är min mardröm. Då jag är mjölkoman... Kram

    2:05 PM  
    Anonymous Anonymous said...

    Såg att min kommentar kom med två ggr, men i alla fall så har jag lite tips... =)
    Hittade nyligen en kokbok som heter "glutenfria kokboken" det är ICA förlag som har den rutig utanpå med. Sen har du Allergimat.com.
    I den här kokboken så står de mesta vanliga husmanskosterna. Vilken vecka i graviditeten är du? Jag är i 21+5 och väntar mitt tredje barn. Jo om du söker så kan du nog hitta bagerier som har färskt glutenfritt.!? Jag var med underviktig, men sen under grav så drabbas jag av värsta diarrerna och fattade inte alls vad det berodde på. Så jag åt som vanligt, men när sonen var född togs det prover och jag hade inget tarmludd alls kvar. Men jag måste säga att jag märker en otrolig skillnad på hur jag mår nuförtiden när jag "sköter mig" än innan, då var jag trött sjuk ofta och blek. Hoppas att detta kan hjälpa dej lite... Kram

    2:12 PM  
    Blogger RedAngel said...

    Bloggern har vart lite tossig, så den hittar på egna bus =) inget man kan göra åt!

    Det sjuka är ju att jag aldrig har haft de här kända diarrérna som väl är det mest kända tecken.

    Jag har haft lite ont i magen då & då, fick ngt najs utslag på rumpestumpen som testades att det inte skulle va herpes men läkaren tyckte det va konstigt eftersom det blomma upp på olika ställen... men det va tydligen ytterligare ett tecken på glutenintollerans(?!)fick jag reda på sen *S*...hur sjukt som helst!

    Och den här tröttheten höll på ta död på mig, de försökte inbilla mig att det var en depp & tvinga på mig mediciner...men det hjälpte aldrig utan jag blev totalt knockad av dem tills den dag jag blev förbannad och avbröt medicineringen själv till läkarens stora fasa! Och när jag piggna till så pass att jag orkade tjaffsa så fick jag en ny läkare som lyssna på mig och kom på att testa för just detta & BINGOLINGO...där satt den!

    Har ju vart svårt att sätta fingret på eftersom jag haft andra grejer som whiplash, en gammal "gå in i väggen" & benskörhet av ovanligare typ...så diagnoserna har liksom vart lite samma på alla grejer & därför har det vart klurigt att hitta RÄTT orsak, för symptomen är det samma och mina värden har alltid vart bra på vanlig koll SAMT lågt blodtryck blir ingen piggare av!

    Fick du ngr problem med att sonen föddes för tidigt eller vägde för lite? De höll på skräma ihjäl mig nu *S* fick en massa extra ultraljud för att kolla det, för det ska tydligen hänga ihop med celliaki av den typ du hade?!

    Nu är jag i vecka 25 precis och mkt segare/tröttare än med första sonen...det verkar ha escalerat efter jag fick sonen, så antagligen har jag alltid haft det men det blev hysteriskt efter?!

    Tack så mkt för tipset :D ska genast botanisera bland böcker och haffa ett ex...känns som det är nödvändigt att ta det på allvar & om du märker av skillnad, så banne mig...jag måste bli HELT glutenfri snabbast 17!!!

    4:43 PM  

    Post a Comment

    << Home

  • Adriart´s