• I did it again?!: Glutenallergier och gravida?!

    I did it again?!

    Bebis 2 är på G och massor av tankar florerar, skillnader på hur man blir behandlad nu mot då. Nu är jag 10 år äldre och ställs inför andra frågor... Jag har andra funderingar nu & kommer att beta av en hel del olika saker som hänger ihop med graviditet, barn och sådana saker...en mammablogg helt enkelt!

    Thursday, December 14, 2006

    Glutenallergier och gravida?!

    Jahapps...har passat på att snoka lite om det här med glutenallergiernas vara och icke vara iom en graviditet & det låter ju inte så upphetsande direkt, snarare väcker det fler frågor och smärre oro.
    Hittade en artikel på aftonbladet där det står att babyn kan få låg födelsevikt och hämmad tillväxt...det vet jag ju om & det ska kollas upp nästa vecka, men att man kanske föder för tidigt...eller kejsarsnitt...nää, sånt vill jag ju inte vara med om. Iofs med oupptäckt allergi, fast å andra sidan är min upptäckt men inte utredd & jag håller inte slaviskt en glutenfri kost eftersom jag inte är så pass påverkad av den fysiskt...ja, hur tarmarna ser ut vette fan men jag mår bra!

    Och hämmad tillväxt? Hmm...vad menas med det då, kommer barnet vara underutvecklat och behöva ligga i kuvös även om man går tiden ut, blir det någon typ av handikapp eller hur då? Här har man gått och tänkt jaha...inget kromosom knas, sikken tur då, bara tuta och köra...men så nähe nu ska man hålla andan igen och se på nästa moment om det är lika lysande?!

    Men...eftersom det står i artikeln att barnet inte får tillräcklig näring, men min läkare sa att de tar allt de behöver så...någonstans så har någon fel då, frågan är vem av dem?!

    Och att hitta mer om just gluten och graviditeter verkar vara ett mission, de forum som finns verkar mer ta upp standard prylar, illamående, foglossning och sparkar?! Jaha...det var ju inget nytt under taket för mig & jag känner ingen i min omgivning som både är gravid och äger mina allergier, men dock andra som har lactosintolerans...så nu får jag allt dra fram förstoringsglaset och söka info om det!

    Kommer skriva om det här, för åtminstånde så är det sökbart och man hamna på inläggen, för om man söker på forum så hamnar man inte på det rätta inlägget utan måste leta...och gravdia har ju inte LITE funderingar va *S*....så jaha jag kommer väl hitta fram tills nästa jul då?!

    Så självfallet efterlyser jag läsare som känner någon, eller har samma allergier som vill lägga någon komentar om det hela, eller tipsa om länkar, info eller vilka erfarenheter & fakta de känner till. Jag är frågvis, jag är envis...så självfallet kommer jag dela med mig med den info jag kommer få från läkare samt hur det avlöper i just mitt fall.

    Och hur kan man veta om man har glutenallergier då? Ja, i mitt fall så fick jag bråka i 10 år om att jag var underviktig, fast alla mina värden var normala, hade väl inga egentliga symptom utan ville mest för min egen del gå upp i vikt, lite ont i magen då & då...men tolka det som menssmärtor kanske! Åkte in akut en gång då jag trode min sista stund va kommen...fick en superduper kramp & ålade mig på mattan, men läkarna hitta inget fel...inga cystor eller eventuella missfall..så det bara var åka hem & vila, ingen visste vad det berodde på!
    Så då fick jag en läkare som äntligen lyssnade och testa för det & lactos...och pling pling...vi fick en träff. Men sen är jag obstinat & vägrar låta de genomföra gastroskopi & klippa mig i tarmarna *S*...så hur illa ställt det är vet ingen egentligen, men jag mår ju bra...eller ja...tills man blev gravid & konstig då!

    Så är man otroligt smal, typ nästan så folk tror man är anorektiker så kan man begära en glutenkoll, för något säger mig att det var mitt samband. Hade en homeopat som kika mig i ögat en gång då jag var 15, var någon gratis drive & vi hade håltimme...hon sa till mig att kolla min mage...något var fel på den. Men som ni förstår...15år...homeopat...ja, man garva bara och jaha du, sen såg man någon kille & så var det glömt. Men kom på det nu i efterhand, då läkaren hittat diagnosen...nog fan hade hon rätt trots allt!

    0 Comments:

    Post a Comment

    << Home

  • Adriart´s